A cégiratok kikérésének, megismerésének lehetőségei
Az egyes cégek, vállalkozások adatainak megismerésére, kikérésére már régóta lehetőségünk van a cégbíróságon. A cégbíróságon mindig is bárki megtekinthette az egyes cégek adatait, azokról feljegyzéseket, leírásokat készíthetett. Manapság azonban, köszönhetően az internet előretörésének, nincs már szükség arra, hogy személyesen befáradjunk a cégbíróságra, hanem a hivatalos elosztók segítségével az internetről is lehet cégadatokat, pl. cégkivonatot letölteni, vásárolni.
A cégadatokat három formátumban lehet kikérni: cégkivonat, cégmásolat és cégbizonyítvány formájában.
A cégkivonat azokat az adatokat tartalmazza, melyek éppen aktuálisan jellemzők az adott cégre. A cégkivonatnak három típusa létezik, az ingyenes, a hiteles és a közhiteles cégkivonat. Az ingyenes és a hiteles cégkivonat akár elektronikus formában is megkapható, a közhiteles cégkivonat azonban kizárólag papír alapon fog megérkezni hozzánk, akkor is, ha online adjuk le az igénylést. Az, hogy melyik típusú cégkivonatra van szükségünk attól függ, hogy mire akarjuk használni. Ha csak információszerzésre, akkor gyakran az ingyenes változat is megfelelő, de hivatalos ügyek intézéséhez előírás lehet a szükséges cégkivonat típusa.
A cégmásolat azokat az adatokat tartalmazza, amelyek vagy most éppen aktuálisak, vagy a múltban jellemzők voltak az adott cégre. A cégmásolat tehát tartalmazza a törölt adatokat is a cégekről.
A cégbizonyítvány a kérelmező által megjelölt adatokat tartalmazza csak, nem minden rendelkezésre álló adatot, mint a cégkivonat vagy a cégmásolat.